سند نقشه جامع علمی کشور

(هدف شماره 8) تثبیت جایگاه کشور در:

فناوری  اطلاعات به منظور کسب جایگاه اول در حوزه علم و فناوری در جهان اسلام؛

...، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ....

...، محاسبات نرم و سیستم های فازی، ...

نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم و تسریع در فرایند های اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی

6.حمایت از برگزاری نشست ها و هم اندیشی های مشترک میان دانشمندان علوم انسانی و علوم پایه و طبیعی با دانشمندان علوم دینی برای بررسی چالش های حوزه علم و دین.

جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی

اقدامات ملی

6.حمایت از توسعه علوم و فناوری های میان رشته ای

9.حمایت ویژه از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی ممتاز در راستای تحقق مرجعیت علمی

متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی

راهبردهای ملی:

توسعه هدفمند علوم انسانی برپایه فطرت الهی انسان ها و معارف اسلامی و ساماندهی آموزش ها و پژوهش های آن؛

تقویت تعامل مؤثر حوزه و دانشگاه به منظور تولید علوم انسانی و هنر؛

ترویج و تعمیق نقد و مناظره و گسترش کرسی های نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی و هنر و معارف اسلامی؛

گسترش گرایش های میان رشته ای در درون علوم انسانی و بین رشته های علوم انسانی با سایر علوم، بر اساس نگرش اسلامی با رویکرد رفع نیازهای علمی و اجتماعی؛

اقدامات ملی

(اقدام شماره 6) طراحی و توسعه برنامه های پژوهشی، فرصت های مطالعاتی و آموزشی مشترک میان حوزه و دانشگاه و ایجاد مراکز پژوهشی و آموزشی مشترک

(اقدام شماره 12) ایجاد گرایش های میان رشته ای بین شاخه های علوم اسلامی و علوم انسانی و سایر علوم؛

توسعه و تعمیق تقویت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه

راهبردهای ملی

تشویق و هدایت مؤسسات علمی و آموزشی در توسعه علوم پایه به منظور گسترش مرزهای علم و پاسخگویی به نیازهای جامعه؛

افزایش بهره وری نهادها و زیر ساخت ها در حوزه علوم پایه؛

اقدامات ملی

تعریف طرح های کلان ملی و حمایت از آن ها در حوزه های اولویت دار و افزایش سرمایه گذاری بخش های صنعت و بازار در آن ها؛

الزام و تشویق طرح های مطالعاتی و تحقیقات کاربردی و توسعه ای به هزینه کرد بخشی از اعتبارات خود در پژوهش های علوم پایه مرتبط

تشویق نظریه پردازی در علوم پایه برای کشف مسیر های جدید و میانبر علمی

 

[1] در سند نقشه جامع  علمی کشور اولويت دانش ها به ترتيب در سه سطح الف و ب و ج تنظيم شده اند. اين دسته بندي ناظر بر نحوه و ميزان تخصيص منابع، اعم از مالي و انساني و توجه مديران و مسئولان است.