سند نقشه جامع علمی کشور
- وضعیت مطلوب علم و فناوری
- 2-3. اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور
(هدف شماره 8) تثبیت جایگاه کشور در:
فناوری اطلاعات به منظور کسب جایگاه اول در حوزه علم و فناوری در جهان اسلام؛
- اولیت های الف در فناوری[1]
...، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ....
- اولیت های ب در علوم پایه و کاربردی
...، محاسبات نرم و سیستم های فازی، ...
- راهبربردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور
- راهبرد کلان 5
نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم و تسریع در فرایند های اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی
6.حمایت از برگزاری نشست ها و هم اندیشی های مشترک میان دانشمندان علوم انسانی و علوم پایه و طبیعی با دانشمندان علوم دینی برای بررسی چالش های حوزه علم و دین.
- راهبرد کلان7
جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی
اقدامات ملی
6.حمایت از توسعه علوم و فناوری های میان رشته ای
9.حمایت ویژه از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی ممتاز در راستای تحقق مرجعیت علمی
- راهبرد کلان10
متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی
راهبردهای ملی:
توسعه هدفمند علوم انسانی برپایه فطرت الهی انسان ها و معارف اسلامی و ساماندهی آموزش ها و پژوهش های آن؛
تقویت تعامل مؤثر حوزه و دانشگاه به منظور تولید علوم انسانی و هنر؛
ترویج و تعمیق نقد و مناظره و گسترش کرسی های نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی و هنر و معارف اسلامی؛
گسترش گرایش های میان رشته ای در درون علوم انسانی و بین رشته های علوم انسانی با سایر علوم، بر اساس نگرش اسلامی با رویکرد رفع نیازهای علمی و اجتماعی؛
اقدامات ملی
(اقدام شماره 6) طراحی و توسعه برنامه های پژوهشی، فرصت های مطالعاتی و آموزشی مشترک میان حوزه و دانشگاه و ایجاد مراکز پژوهشی و آموزشی مشترک
(اقدام شماره 12) ایجاد گرایش های میان رشته ای بین شاخه های علوم اسلامی و علوم انسانی و سایر علوم؛
- راهبرد کلان 13
توسعه و تعمیق تقویت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه
راهبردهای ملی
تشویق و هدایت مؤسسات علمی و آموزشی در توسعه علوم پایه به منظور گسترش مرزهای علم و پاسخگویی به نیازهای جامعه؛
افزایش بهره وری نهادها و زیر ساخت ها در حوزه علوم پایه؛
اقدامات ملی
تعریف طرح های کلان ملی و حمایت از آن ها در حوزه های اولویت دار و افزایش سرمایه گذاری بخش های صنعت و بازار در آن ها؛
الزام و تشویق طرح های مطالعاتی و تحقیقات کاربردی و توسعه ای به هزینه کرد بخشی از اعتبارات خود در پژوهش های علوم پایه مرتبط
تشویق نظریه پردازی در علوم پایه برای کشف مسیر های جدید و میانبر علمی
[1] در سند نقشه جامع علمی کشور اولويت دانش ها به ترتيب در سه سطح الف و ب و ج تنظيم شده اند. اين دسته بندي ناظر بر نحوه و ميزان تخصيص منابع، اعم از مالي و انساني و توجه مديران و مسئولان است.